MEDITATION SOM EN DYBERE PRAKSIS

TAK!

Jeg kontakter dig snarest med nærmere information!

Bedste hilsner

Niels

 

Hvis den buddhistiske lære skal virke, skal den ikke bare dyrkes på en meditationspude, men også integreres konkret i den måde man lever sit liv på.

Ti dages stilhed

I efteråret 2017 tog jeg på mit livs første meditationsretreat. Da jeg kom hjem, var jeg så begejstret at jeg skrev en bog om det: Ti dages stilhed. Samtidig besluttede jeg at indlede en intensiv meditationspraksis, og siden da har jeg tilbragt 1.000 timer om året på en meditationspude. Konkret betyder det at jeg sidder 2 timer hver dag og er i retreat sammenlagt 1 måned om året.

Meditation og psykedelika

Intensiv meditation er bevidsthedsudvidende og kan føre til lige så vilde oplevelser som psykedeliske stoffer. På retreat efter retreat gennem de seneste snart seks år har jeg været ude for lidt at hvert – helt uden brug af kemiske hjælpemidler: Jeg har set krystaller der voksede op af gulvet foran min meditationspude, og ulæselige alfabeter hvis tegn som insekter kravlede hen over hinanden på alle væggene. Jeg har hørt et ubestemmeligt væsen snerre og snøfte ganske tæt ved mit øre, selv om jeg sad helt alene og mediterede. Jeg har følt den mest isnende rædsel passere gennem mit nervesystem uden påviselig grund, og jeg har, igen uden ydre årsag, siddet i tidløse timer badet i fredfyldt lyksalighed med en oplevelse af at kroppen var så utydelig og langt væk at det ville kræve en kraftanstrengelse at genfinde hænder, arme, brystkasse, åndedræt. De fleste af de oplevelser er jeg taknemmelig for. Et par af dem kunne jeg godt have undværet. Men det er ikke så vigtigt, for i pragmatisk buddhisme handler det ikke om oplevelser. Det handler om at vågne op.

At mikrodosere eller at tage den store tur

Takket være min research fandt jeg ud af at både de vidunderlige, de ubehagelige og de mærkværdige tilstande er almindeligt forekommende bivirkninger ved intensiv meditation. Bivirkninger der er velbeskrevne i den buddhistiske tradition, men som man sjældent støder på hvis man dyrker mindfulness. Mindfulness svarer til at mikrodosere meditation. Det er der intet galt med. Men der er kvalitativt forskel på om man mikrodoserer eller tager den store tur, som jeg siden 2017 har valgt at gøre.

At vågne op

Da jeg havde været på retreat en håndfuld gange, havde jeg fundet ud af to ting: Der er stor forskel på det man kan kalde den lave ende og den dybe ende af poolen. Og det er på det dybe vand den dybe forvandling kan finde sted. Forvandlingen er det afgørende. For en buddhistisk praksis handler ikke om at få et par gysende eller vidunderlige dyp i nogle dybe bevidsthedstilstande og så komme tørskoet i land og traske videre som man plejer. En buddhistisk praksis handler om at blive som en fisk i vandet. Også når man er på land. At arbejde sig frem til en anden og mere behagelig måde at være i verden på – og en anden og mere fantastisk verden at være i. I den buddhistiske tradition kaldes det: at vågne op. Siden 2018 har det været mit pejlemærke.

Indsigtens landskaber

Uden kyndig vejledning fra erfarne yogier i forskellige former for samarbejde ville jeg hverken have lært at færdes sikkert på det dybe vand eller at tage de første skridt ind i forvandlingen. Da jeg bevægede mig hinsides den første beroligelse af nervesystemet og for alvor slog ind på den buddhistiske sti, fandt jeg nemlig ud af at den indre rejse går gennem nogle meget afvekslende og indimellem meget krævende territorier. Forvandlingen var langt fra en lineær proces, og i begyndelsen var det næsten umuligt at orientere sig i landskabet. Derfor begyndte jeg at studere kortet. For i den buddhistiske tradition findes der en slags kort over de indre landskaber. En skildring af det der kaldes ”indsigtens stadier”. En rejsebeskrivelse. Som jeg folder ud i en ny bog på vej.

Min research

Sideløbende med min praksis bruger jeg næsten lige så mange timer på at studere den buddhistiske tradition. Både de gamle skrifter og nogle moderne udlægninger, især af pragmatisk art: Indsigtsstadierne og deres forskellige udfordringer. De dybe koncentrationstilstande, der er mere tyste og abstrakte end man kan forestille sig før man har været der. Alle mulige og næsten umulige meditationsteknikker. Masser af lavpraktiske tips og tricks. Måder at bringe praksis ud i hverdagen på. Spritny forskning i hvad der sker i hjernen og med kognitionen når man mediterer virkelig meget. Forskellige former for psykoterapi og samspillet mellem terapi og meditation. De udfordringer man skal være opmærksom på hvis man er psykisk sårbar og gerne vil have en meditationspraksis. Og så videre. Det er stadig en altopslugende interesse. Den taler jeg om i en to en halv time lang og meget nørdet episode af podcasten Den forbudte skole, som du kan lytte til her.

Ny bog på vej

Jeg har skrevet en ny bog om meditation og bevidsthed. Den begynder dér hvor Ti dages stilhed sluttede, i efteråret 2017, og fortæller om hvad der siden skete – på retreat efter retreat og i den daglige praksis gennem de næste fem år. Om den gamle buddhistiske lære og om buddhisme som en pragmatisk praksis. Om hvad den nyeste neurovidenskab og kognitionsforskning siger om bevidstheden. Og ikke mindst om hvad det gør ved en bevidsthed – i det her tilfælde min – når man træner den systematisk og vedholdende med god vejledning og med inspiration fra ældgamle buddhistiske meditationsmanualer. Bogen hedder En sti gennem indsigtens landskaber og udkommer i foråret 2024. Når du er tilmeldt nyhedsbrevet, bliver du blandt de første til at høre nyt om den og læse uddrag fra den når den er på vej.

Samarbejder

Fra 2020 og frem har forskellige mennesker opsøgt mig for at bede om hjælp til deres meditationspraksis. Det var glæden ved den form for samarbejde – og den gavn jeg kunne se folk havde af det – der gav mig ideen til at træde åbent frem som meditationsvejleder. For ingen kan gå alene – heller ikke jeg:

Besøg The Dharma Overground her og EPRC her.

Udvalgt litteratur

Her et lille udvalg af de bøger jeg har været mest optaget af – til inspiration for dig som gerne vil fordybe din praksis, og for at give et indtryk af hvor jeg kommer fra som meditationsvejleder:

Intensiv meditation er bevidsthedsudvidende og kan føre til lige så vilde oplevelser som psykedeliske stoffer.